Facebook: Η οργουελική διάσταση!
Σε ρυθμούς Facebook ζει τις τελευταίες ημέρες ο πλανήτης! Οι αποκαλύψεις που είδαν το φως της δημοσιότητας για ένα από τα μεγαλύτερα παγκόσμια σκάνδαλα στο χώρο της προστασίας των προσωπικών δεδομένων προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις δεδομένης της μεγάλης εξάπλωσης της χρήσης της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης με πάνω από 2 δις χρήστες!
Τα τελευταία χρόνια μια εταιρία ανάλυσης πληροφοριών, η Cambridge Analytica, σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς του Πανεπιστημίου του Cambridge, χρησιμοποιώντας μια ψηφιακή εφαρμογή («this is your digital life») συνέλεγε μια ευρεία γκάμα πληροφοριών (προσωπικά δεδομένα) που διοχετεύονταν σε πολιτικούς αναλυτές με σκοπό την χειραγώγηση των μαζών! Ήδη υπάρχουν σαφέστατες ενδείξεις ότι σημαντικό μέρος ψηφοφόρων τόσο στο δημοψήφισμα του Ηνωμένου Βασιλείου για το Brexit όσο και στις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ επηρεάστηκαν καταλυτικά από στοχευμένη και βασισμένη στο ψυχολογικό προφίλ των χρηστών πολιτική προπαγάνδα.
Ένας από τους βασικούς συντελεστές του εγχειρήματος, ο Christopher Wylie, δημοσίως έχει αποκαλύψει ότι η εταιρία συνέλεξε και επεξεργάστηκε προσωπικά δεδομένα άνω των 50 εκ. χρηστών του Facebook εν αγνοία τους! Σε τηλεοπτική συνέντευξή του σε αμερικανικό τηλεοπτικό σταθμό σημειώνει: «Δεν ήταν ασήμαντο και πιλοτικό το project». Ήταν ο πυρήνας αυτού στο οποίο εξελίχθηκε το Cambridge Analytica. Μας επέτρεψε να παρεισφρήσουμε στην καρδιά και το μυαλό των Αμερικανών ψηφοφόρων, με τρόπο που δεν έχει ξαναγίνει. Ήταν ένα κατάφωρα ανήθικο πείραμα. Γιατί παίζεις με την ψυχολογία μιας ολόκληρης χώρας χωρίς την συγκατάθεσή τους».
Οι αλγόριθμοι που δημιουργήθηκαν γι’ αυτό το εγχείρημα εστίαζαν τουλάχιστον αρχικά στα likes του Facebook τα οποία από την by default λειτουργία της πλατφόρμας είναι δημόσια. Με την συλλογή αυτών και με τη βοήθεια του ακαδημαϊκού Alexander Kogan ιδρυτή του Global Science Research εκμαιεύονταν από τους χρήστες πληθώρα πληροφοριών μέσω των οποίων δημιουργούνταν ένα ψυχολογικό και κοινωνικό προφίλ τους.
Στην πολύωρη κατάθεση του στο Κογκρέσο ο διευθύνων συμβούλος και ιδρυτής του Facebook Mark Zuckerberg παραδέχτηκε σοβαρά λάθη και ελλείψεις στην πολιτική προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών και υποσχέθηκε ότι θα εισηγηθεί μια σειρά μέτρων με γνώμονα τον σεβασμό του δικαιώματος στην ιδιωτικότητα των πολιτών. Επιπλέον ξεχώρισε η δήλωσή του ότι το Facebook σχεδιάζει να επεκτείνει σε παγκόσμιο επίπεδο την εφαρμογή του νέου Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (GDPR) ενώ πλέον θα δημοσιεύσουν νέοι σαφείς όροι και προϋποθέσεις για τους χρήστες και να έχουν από αυτούς μια σαφή συγκατάθεση για την επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων. Τέλος, μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε, το Facebook ανακοίνωσε ότι θα ακολουθήσει νέα πολιτική για τις διαφημιστικές καμπάνιες οποιαδήποτε υπηρεσία θέλει να δημοσιεύσει διαφημίσεις στο κοινωνικό δίκτυο θα πρέπει να λαμβάνει πιστοποίηση που θα δίνεται με επιβεβαίωση της διεύθυνσης, της ταυτότητας των διαχειριστών, αλλά και των χρηματοδοτών της καμπάνιας.